10 Mart 2015 Salı

GÜLŞİFTE FARAHANİ’NİN HANG’I




Bizim kürtler onu tanımaz…
Hiner Salim ,gelmiş geçmiş en iyi kürt yönetmendir.
Önce insan,sonra kürttür.Batının kendisine sunduğu fonları,bizimkiler gibi adice,onların politik çıkarları için kullanmaz.
Dün onun “My Sweet Pepper Land” ını izledim.
Konu ,İran-Türkiye sınırında ,haritada bile olmayan bir köyde geçiyor.
Klasik bir kaçakçı toprak ağası,kovboy şerif,şirin bir pekeke kızlar ordusu ve de köy öğretmeni Gülşifte var.
Film,gerçekte bir yamalı bohça:Emir Kusturika müziği ile başlıyor,Yılmaz Güney, daha çok Yılmaz Köksal tiplemesi,çalıkuşu ,cango vs ile devam ediyor.
Bunlar önemli değil.Önemli olan ,batıdan fonlanmasına rağmen “emperyalist türkler”den falan  bahsetmemesi.
Yani,bu film maalesef iş yapmaz,ve unutulup gider..
Bir film ,bana bir şey kattığı zaman “iyi film”dir:Bu filmde HANGı tanıdım.
Filmin başında Gülşifte (Golshifteh Farahani ), sırtında kazan-leğen hibridi bişi ile dağ,taş aşıp köye ulaşmaya çalışıyor…
Sonra bunun,bir metal dümbelek versiyonu olduğu anlaşılıyor.
-“Demek ki kürtler,tencere döverken bu çalgıyı icad etmiş” diyorum. “Olamaz, acem/hint çalgısıdır” diyorum…
Adı HANG imiş ve 2000 li yılların başında isviçre’de icad olmuş.Sipariş verip sıraya girersen 1300.-euroya alabiliyormuşun.
Biraz daha arayınca,avrupadaki dilencilerin çoğunda bu aletin olduğunu görüyorum…

 

Amsterdamlı kızdan dinleyin mesela:


https://www.youtube.com/watch?v=aO8aFQquhSU

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder